19 мар. 2014 г.

Model de Business Plan pentru Cultura Nucului în Moldova sau crearea planului de afacere pentru creșterea unei livezi de Nuc.

Plantatia de nuci si valorificarea produselor obtinute
Capitolul 1 – Evolutia culturii

1.1.Importanta culturii

Nucul este una din cele mai importante specii pomicole din tara noastra, fructele si lemnul fiind solicitate in cantitati nelimitate pe piata interna si externa. Miezul de nuca este un aliment complet si concentrate, continand 52 – 77,5 % substante grase, 11 – 25% substante proteice, 5 – 24% zaharuri, 30 – 55 mg/100 g acid ascorbic, 0,3 – 0,8 mg/100 g vitamine B1, urme de vitamina A, B2, E si P, inseminate cantitati de saruri minerale.
Pe langa valoare sa alimentara si energetica ridicata (6500 – 7000 cal/kg), miezul de nuca este o apreciata materie prima pentru produsele de cofetarie si pentru extragerea unui ulei semnificativ, folosit atat in alimentatie cat si in industrie.
Lemnul de nuc este deosebit de apreciat pentru fabricarea mobilelor, in sculptura si artizanat. Fructele tinere, mezocarpul si endocarpul fructelor mature, frunzele, ramurile, scoarta, deci aproape toate organele plantei, sunt materii prime valoroase, dar insufficient folosite in industria alimentara, chimica si farmaceutica.
Datorita coroanei sale mari cu frunzis bogat, de un verde intens cu o aroma placuta, nucul este o valoroasa specie decorative.
2.  Scopul afacerii
Scopul infiintarii acestei plantatii de nuci este obtinerea de profit, ce va avea ca destinatie  imbunatatirea situatie materiale a copiilor mei pentru anii care vor urma, cand ei vor fi majori si vor putea administra afacerea. 
2.1. Obiectivele afacerii
Obiectivul financiar pentru primul an de productie este obtinerea unui profit net de 5000  RON; 
Obiectivul financiar pentru al doilea an de activitate este obtinerea unui profit net de 9000 RON
Zona in care doresc sa infiintez plantatia de nuci se afla situata la 6 km de localitatea Danes, pe o suprafata de cca 5 ha, cu posibilitatea de extindere pana la 10 ha.
  Costul de start – up este de 15.025 Euro.
2.2. Analiza SWOT
Riscuri:
- Exista riscul unor posibile neintelegeri intre oamenii care muncesc la plantarea puietilor
 -  Exista riscul lunecarilor de teren;
- Un alt risc il reprezinta persoanele fizice-intermediari, care ofera un prêt foarte scazut. 
- Posibilele conditii atmosferice nefavorabile pot duce la o slaba productie a nucilor.

 Oportunitati:  
Consumul tot mai mare de produse naturale in randul populatiei, atat pe plan national, cat si pe plan international ofera o siguranta a afacerii.

Avantajele obtinute prin infiintarea livezilor de nuc sunt numeroare: productivitate ridicata, valorificarea tuturor produselor (frunze, fructe, coaja verde, miezul, axul nucii), sprijinul organizatiilor competente, etc.

Din punct de vedere economic, productia anuala din Livezile de Nuc este profitabila, fie ca sunt comercializate nucile in coaja, miez, fie preparate – dulceata, ulei etc.

Plantatia de nuci este o afacere care poate functiona, dar profitul apare dupa primii 3 ani. 
2.3. Descrierea firmei
Afacerea va fi desfasurata printr-o asociatie familiala, iar obiectivul principal de activitate va fi 
plantarea de nuci pentru comercializare (frunze, fructe, coaja verde, miezul, axul nucii) si pentru lemn.

Investitia va fi realizata cu fonduri europene pe o suprafata de 5 ha. Livada de nuc va beneficia de:

1. Imprejmuire cu gard din plasa de sarma
2. Sistem de irigare prin picatura
3. Tractor + utilaje
4. Utilaj de prelucrat nuci
5. Hala prefabricata, pentru a servi la depozitarea utilajelor si procesare
6. Sistem de supraveghere video, avand ca sursa de energie un echipamen compus din panouri fotovoltaice montate pe acoperisul halei plus o statie eoliana de 3Kw montata pe o bara metalica la inaltimea de 10 m. Ca acoperire pentru cele doua componente va exista si un grup electrogen, deoarece in zona nu exista retea de energie electrica.
2.4. Piata tinta
Zona in care doresc sa intru pe piata este situata in judetele: Mures, Sibiu, Brasov, Cluj.
Principalii clienti pentru produsele oferite sunt:
 - Ocolul Silvic Mures;
 - Ocolul Silvic Sibiu;
 - Persoane fizice autorizate; (am discutat cu unele persoane care comercializeaza miezul de nuca in piete din Cluj, Ploiesti si Bucuresti; acestia s-au aratat interesati de achizitionarea nucilor). 
2.5. Analiza Pietei
a. Mediul de afaceri
Sectorul din care face parte afacerea care mi-am propus-o este in real progres, pentru ca cererea de miez de nuca si de lemn de nuc este tot mai mare.
Pentru firma  nu va fi dificil de intrat pe piata, deoarece cunoastem clientii finali la care ajung produsele. Prin centrul de achizitii infiintat in comunitate, vom elimina intermediarii veniti din alte zone sa achizitioneze produsele (fructele de padure si nucile) din Varbilau.( Vom oferi un pret de achizitie mai mare decat cel oferit de intermediari )
b. Concurenta
Principalii concurenti care achizitioneaza miez de nuca din zona Sighisoara, sunt persoane fizice-intermediari.
Aceste persoane achizitioneaza produsele de aproximativ cinci ani.
Produsele achizitionate sunt comercializate de o parte dintre ei la: Ocolul Silvic Mures si Ocolul Silvic Sibiu, iar altii le comercializeaza direct in pietele agroalimentare din Ploiesti sau Bucuresti.
Concurentii nu au nici o forma de promovare a produselor. Centre de achizitie a nucilor si  fructelor de padure, nu exista in zona Sighisoara. 

Strategia firmei 

Principalul avantaj (principala oportunitate) pentru afacere o reprezinta faptul ca centrul de achizitii va fi plasat intr-o zona  bine cunoscuta de noi, in care exista produsele pe care le vom achizitiona, iar oamenii din comunitate au ca principala ocupatie, strangerea fructelor de padure si a nucilor. 

2.6.  Planul de marketing
a. Produsul
Produsele pe care doresc sa le ofer spre comercializare sunt:
- nucile
- miezul de nuca
- lemnul de nuc.
b. Pozitionarea
Locul plantatiei este usor accesabil, este situat pe drumul comunal Danes - Cris.
Am optat pentru aceasta locatie deoarece:
- este usor accesibila pentru potentialii clienti care vor dori sa achizitioneze produse de la plantatie;
 - este aflata in zona in care populatia de etnie roma se ocupa cu colectarea fructelor de padure si a nucilor;
- are o vizibilitate buna pentru toti trecatorii care parcurg drumul communal.
 c. Pretul
Pretul mediu de vanzare a nucilor: 12,5 RON
 d. Promovarea
Promovarea afacerii se va face prin intermediul unui web site.
De asemenea, promovarea se va face si prin intermediul pliantelor, afiselor, intalnirilor de informare si mai ales „din om in om”. 

2.7.  Planul operational si de management
 1. Resurse umane
Pentru plantatie este nevoie de urmatorul personal:
 - 1 manager al afacerii;
 - 1 muncitor ( acesta va sta in permanenta la plantatie).

Managerul afacerii va avea studii superioare, se va ocupa de conducera administrativa a afacerii si neaparat trebuie sa aiba experienta in pomicultura. Tot el, va monitoriza in permanenta: procesul de plantare si distributie, calitatea produselor.
Muncitorul va sta in permanenta la plantatie, va intretine pomii.
  2. Analiza si planificarea financiara
Pragul de rentabilitate pentru 1kg miez de nuca are valoarea 0,9.
A se vedea anexele . (Explicatie: in previzionarea fluxului de numerar, costul de productie in primele 3 luni la  miezul de nuca s-a considerat 9,5 Ron, iar pretul de vanzare 12 Ron; costul de productie a miezului de nuca,  in urmatoarele luni s-a considerat 10 Ron, iar pretul de vanzare 12,5 Ron.
 3. Analiza riscului
a. Riscuri interne
Exista riscul unor posibile neintelegeri intre oamenii care muncesc la plantatie, deoarece uneori se vof folosi si zilieri. Pentru a evita acest risc se vor stabili de la inceputul afacerii, atributiile fiecaruia. 
b. Riscuri externe
Exista riscul ca persoanele fizice-intermediari sa ofere preturi mici, la fel ca si pentru cei care ofera cantitati de nuci din productie proprie.
Pentru a evita acest risc vom incheia contracte convenabile cu centre de achizitie, cu termeni de plata, de colectare.
 Posibilele conditii atmosferice nefavorabile pot duce la o slaba productie a nucilor.
In cazul in care vor exista conditii atmosferice care vor influenta productia de nuci, se va asigura productia la firmele de asigurari.
Concluzii
Daca afacerea va avea succes, voi diversifica gama prin plantarea de catina, mure, zmeura si aluni. Alte posibilitati ar fi infiintarea unei ciupercarii.

Profitul obtinut va fi investit in tehnologizarea plantatiei