Plantatia de nuci si
valorificarea produselor obtinute
Capitolul 1 – Evolutia
culturii
1.1.Importanta culturii
Nucul este una din cele mai importante specii pomicole din tara
noastra, fructele si lemnul fiind solicitate in cantitati nelimitate pe piata interna
si externa. Miezul de nuca este un aliment complet si concentrate, continand 52
– 77,5 % substante grase, 11 – 25% substante proteice, 5 – 24% zaharuri, 30 –
55 mg/100 g acid ascorbic, 0,3 – 0,8 mg/100 g vitamine B1, urme de vitamina A,
B2, E si P, inseminate cantitati de saruri minerale.
Pe langa valoare sa alimentara si energetica ridicata (6500 – 7000
cal/kg), miezul de nuca este o apreciata materie prima pentru produsele de
cofetarie si pentru extragerea unui ulei semnificativ, folosit atat in alimentatie
cat si in industrie.
Lemnul de nuc este deosebit de apreciat pentru fabricarea mobilelor,
in sculptura si artizanat. Fructele tinere, mezocarpul si endocarpul fructelor
mature, frunzele, ramurile, scoarta, deci aproape toate organele plantei, sunt
materii prime valoroase, dar insufficient folosite in industria alimentara,
chimica si farmaceutica.
Datorita coroanei sale mari cu frunzis bogat, de un verde intens cu
o aroma placuta, nucul este o valoroasa specie decorative.
2. Scopul afacerii
Scopul infiintarii acestei plantatii de nuci este obtinerea de
profit, ce va avea ca destinatie
imbunatatirea situatie materiale a copiilor mei pentru anii care vor
urma, cand ei vor fi majori si vor putea administra afacerea.
2.1. Obiectivele afacerii
Obiectivul financiar pentru primul an de productie este obtinerea
unui profit net de 5000 RON;
Obiectivul financiar pentru al doilea an de activitate este
obtinerea unui profit net de 9000 RON
Zona in care doresc sa infiintez plantatia de nuci se afla situata
la 6 km de localitatea Danes, pe o suprafata de cca 5 ha, cu posibilitatea de
extindere pana la 10 ha.
Costul de start – up este de
15.025 Euro.
2.2. Analiza SWOT
Riscuri:
- Exista riscul unor posibile neintelegeri intre oamenii care
muncesc la plantarea puietilor
- Exista riscul lunecarilor de teren;
- Un alt risc il reprezinta persoanele fizice-intermediari, care
ofera un prêt foarte scazut.
- Posibilele conditii atmosferice nefavorabile pot duce la o slaba
productie a nucilor.
Oportunitati:
Consumul tot mai mare de produse naturale in randul populatiei, atat
pe plan national, cat si pe plan international ofera o siguranta a afacerii.
Avantajele
obtinute prin infiintarea livezilor de nuc sunt numeroare: productivitate
ridicata, valorificarea tuturor produselor (frunze, fructe, coaja verde,
miezul, axul nucii), sprijinul organizatiilor competente, etc.
Din
punct de vedere economic, productia anuala din Livezile de Nuc este
profitabila, fie ca sunt comercializate nucile in coaja, miez, fie preparate –
dulceata, ulei etc.
Plantatia de nuci este o afacere care poate functiona, dar profitul
apare dupa primii 3 ani.
2.3. Descrierea firmei
Afacerea va fi desfasurata printr-o asociatie familiala, iar
obiectivul principal de activitate va fi
plantarea de nuci pentru comercializare (frunze, fructe, coaja
verde, miezul, axul nucii) si pentru lemn.
Investitia
va fi realizata cu fonduri europene pe o suprafata de 5 ha. Livada de nuc va
beneficia de:
1.
Imprejmuire cu gard din plasa de sarma
2.
Sistem de irigare prin picatura
3.
Tractor + utilaje
4.
Utilaj de prelucrat nuci
5. Hala
prefabricata, pentru a servi la depozitarea utilajelor si procesare
6.
Sistem de supraveghere video, avand ca sursa de energie un echipamen compus din
panouri fotovoltaice montate pe acoperisul halei plus o statie eoliana de 3Kw
montata pe o bara metalica la inaltimea de 10 m. Ca acoperire pentru cele doua
componente va exista si un grup electrogen, deoarece in zona nu exista retea de
energie electrica.
2.4. Piata tinta
Zona in care doresc sa intru pe piata este situata in judetele:
Mures, Sibiu, Brasov, Cluj.
Principalii clienti pentru produsele oferite sunt:
- Ocolul Silvic Mures;
- Ocolul Silvic Sibiu;
- Persoane fizice autorizate;
(am discutat cu unele persoane care comercializeaza miezul de nuca in piete din
Cluj, Ploiesti si Bucuresti; acestia s-au aratat interesati de achizitionarea
nucilor).
2.5. Analiza Pietei
a. Mediul de afaceri
Sectorul din care face parte afacerea care mi-am propus-o este in
real progres, pentru ca cererea de miez de nuca si de lemn de nuc este tot mai
mare.
Pentru firma nu va fi dificil
de intrat pe piata, deoarece cunoastem clientii finali la care ajung produsele.
Prin centrul de achizitii infiintat in comunitate, vom elimina intermediarii veniti
din alte zone sa achizitioneze produsele (fructele de padure si nucile) din
Varbilau.( Vom oferi un pret de achizitie mai mare decat cel oferit de
intermediari )
b. Concurenta
Principalii concurenti care achizitioneaza miez de nuca din zona Sighisoara,
sunt persoane fizice-intermediari.
Aceste persoane achizitioneaza produsele de aproximativ cinci ani.
Produsele achizitionate sunt comercializate de o parte dintre ei la:
Ocolul Silvic Mures si Ocolul Silvic Sibiu, iar altii le comercializeaza direct
in pietele agroalimentare din Ploiesti sau Bucuresti.
Concurentii nu au nici o forma de promovare a produselor. Centre de
achizitie a nucilor si fructelor de
padure, nu exista in zona Sighisoara.
Strategia firmei
Principalul avantaj (principala oportunitate) pentru afacere o
reprezinta faptul ca centrul de achizitii va fi plasat intr-o zona bine cunoscuta de noi, in care exista
produsele pe care le vom achizitiona, iar oamenii din comunitate au ca principala
ocupatie, strangerea fructelor de padure si a nucilor.
2.6. Planul de marketing
a. Produsul
Produsele pe care doresc sa le ofer spre comercializare sunt:
- nucile
- miezul de nuca
- lemnul de nuc.
b. Pozitionarea
Locul plantatiei este usor accesabil, este situat pe drumul comunal
Danes - Cris.
Am optat pentru aceasta locatie deoarece:
- este usor accesibila pentru potentialii clienti care vor dori sa
achizitioneze produse de la plantatie;
- este aflata in zona in care
populatia de etnie roma se ocupa cu colectarea fructelor de padure si a
nucilor;
- are o vizibilitate buna pentru toti trecatorii care parcurg drumul
communal.
c. Pretul
Pretul mediu de vanzare a nucilor: 12,5 RON
d. Promovarea
Promovarea afacerii se va face prin intermediul unui web site.
De asemenea, promovarea se va face si prin intermediul pliantelor,
afiselor, intalnirilor de informare si mai ales „din om in om”.
2.7. Planul operational si de management
1. Resurse umane
Pentru plantatie este nevoie de urmatorul personal:
- 1 manager al afacerii;
- 1 muncitor ( acesta va sta
in permanenta la plantatie).
Managerul afacerii va avea studii superioare, se va ocupa de
conducera administrativa a afacerii si neaparat trebuie sa aiba experienta in
pomicultura. Tot el, va monitoriza in permanenta: procesul de plantare si
distributie, calitatea produselor.
Muncitorul va sta in permanenta la plantatie, va intretine pomii.
2. Analiza si planificarea financiara
Pragul de rentabilitate pentru 1kg miez de nuca are valoarea 0,9.
A se vedea anexele . (Explicatie: in previzionarea fluxului de
numerar, costul de productie in primele 3 luni la miezul de nuca s-a considerat 9,5 Ron, iar
pretul de vanzare 12 Ron; costul de productie a miezului de nuca, in urmatoarele luni s-a considerat 10 Ron,
iar pretul de vanzare 12,5 Ron.
3. Analiza riscului
a. Riscuri interne
Exista riscul unor posibile neintelegeri intre oamenii care muncesc
la plantatie, deoarece uneori se vof folosi si zilieri. Pentru a evita acest
risc se vor stabili de la inceputul afacerii, atributiile fiecaruia.
b. Riscuri externe
Exista riscul ca persoanele fizice-intermediari sa ofere preturi
mici, la fel ca si pentru cei care ofera cantitati de nuci din productie
proprie.
Pentru a evita acest risc vom incheia contracte convenabile cu
centre de achizitie, cu termeni de plata, de colectare.
Posibilele conditii
atmosferice nefavorabile pot duce la o slaba productie a nucilor.
In cazul in care vor exista conditii atmosferice care vor influenta
productia de nuci, se va asigura productia la firmele de asigurari.
Concluzii
Daca afacerea va avea succes, voi diversifica gama
prin plantarea de catina, mure, zmeura si aluni. Alte posibilitati ar fi
infiintarea unei ciupercarii.
Profitul obtinut va fi investit in tehnologizarea plantatiei
Комментариев нет:
Отправить комментарий